Een paar keer per jaar vergadert de stadsdeelcommissie, samen met de leden van het dagelijks bestuur, op een locatie in een van de buurten van stadsdeel Centrum. We nodigen dan bewoners en ondernemers uit deze buurt uit om met ons in gesprek te gaan en hun zorgen en dromen voor de buurt met ons te delen.

In februari hebben we bewoners en ondernemers uit de Leidsebuurt uitgenodigd voor een vergadering in De Balie. Uit de grote opkomst van ongeveer 40 mensen bleek een grote betrokkenheid bij de buurt. De buurt wordt als gezellig en levendig ervaren. Tegelijkertijd is de druk op bewoners groot als het gaat om overlast tot laat in de nacht. Het gaat hier niet alleen om geluid, maar ook om afval en de vele fietsen die nog steeds op straat worden geparkeerd. De bewoners vertelden dat ze met sommige ondernemers (die ook aanwezig waren) goede afspraken kunnen maken, maar anderen zijn minder welwillend.

De bewoners droegen ook mogelijke oplossingen aan. Een deel daarvan is opgenomen in een advies aan het dagelijks bestuur dat in de commissievergadering van 9 april is aangenomen. Met het advies verwachten we de overlast van uitgaanspubliek te beperken, de terrassen op het Leidseplein een minder rommelig geheel te laten zijn en de straten te vergroenen.

Daarnaast vragen we het dagelijks bestuur de lokale expertise voor het verminderen van de overlast structureel te betrekken, door deze zaken toe te voegen aan de agenda van een reeds bestaande stuurgroep voor gemeente, ondernemers en bewoners van de Leidsebuurt.

Het advies is ingediend door de fracties van GroenLinks, PvdA, D66 en VVD en kun je via deze link teruglezen.