De deelraad Centrum heeft deze week besloten dat er haast moet worden gemaakt met het herinrichten van de Leidsegracht als fiets- en wandelroute. Hiermee wordt een aanzet gegeven de ontbrekende schakels in het hoofdnet fiets in het Centrum aan te pakken. Door deze fietsroute te verbeteren ontstaat er een goede verbinding tussen het Koningsplein en Amsterdam West. Op initiatief van D66 en GroenLinks legt het dagelijks bestuur in 2014 een aantal voorstellen aan de deelraad Centrum voor. Het voorstel werd door alle fracties in de deelraad gesteund.

Volgens D66 fractievoorzitter Gerrit Brunink is de fietsroute een logisch alternatief voor de Leidsestraat. “Fietsen in de Leidsestraat is, met tram en vele voetgangers, niet veilig en de fietsroutes langs de verderop gelegen Elandsgracht en Spiegelstraat betekenen voor veel Amsterdammers een te grote omweg.  Brunink is blij met deze doorbraak: “Jarenlang zat deze ontwikkeling muurvast omdat men steeds eerst ontbrekende bruggen wilde bouwen, maar daar bestaat veel weerstand tegen. Ons voorstel is nu om dit probleem niet langer het obstakel te laten zijn en om toch verbeteringen aan te brengen waar dat relatief eenvoudig wel kan, zodat er een veilige en comfortabele fietsroute ontstaat.”

Fred Kramer van GroenLinks is ook zeer te spreken over snelle verbetering van de fietsroute: “De Leidsegracht is nu te smal voor voetgangers, fietsers, parkeer- autoverkeer. Voor een aangename en veilige fietsroute moet een deel van de Leidsegracht autoluw/autovrij worden gemaakt. Een lang gekoesterde wens van GroenLinks. Het is erg belangrijk dat de nieuwe fietsroute er komt, gelet op de toenemende drukte en de verkeersveiligheid. We zijn dan ook blij met de toezegging van het dagelijks bestuur om binnenkort een aantal voorstellen te presenteren.”

 

Eerder werd al bekend dat een andere zeer gewenste fietsroute, langs het NEMO, in 2014 in de planning wordt opgenomen.