Het voorstel van GroenLinks en PvdA om een voortvarende herinrichting van de Marnixstraat is gisteren positief ontvangen door de commissie ORV. Het DB is opgedragen om met verschillende varianten de inspraak in te gaan.

GroenLinks en PvdA willen een daadkrachige aanpak van de Marnixstraat tussen de Rozengracht en Haarlemmerplein. De straat is als gevaarlijke weg (red route) met vier gevaarlijke kruispunten (black spots) op rij een van de onveiligste in de binnenstad. De partijen willen een herinrichting die gericht is op bestemmingsverkeer met brede trottoirs, bomenrijen en veilige, vrijliggende fietspaden. De voorstellen zijn samengevat in een gezamenlijke notitie.

Het stadsdeel heeft een inrichting met fietsstroken uitgewerkt dat op gespannen voet staat met het programakkoord, dat uitgaat van de realisatie van meer vrijliggende fietspaden. Het voorstel wijkt ook af van het voor de binnenring vastgestelde profiel met eenrichtingsverkeer. Bovendien doet het geen recht aan de wensen van de buurt die naar voren kwamen tijdens een informatieavond in februari 2006. De straat biedt echter voldoende ruimte om eenrichtingsverkeer te realiseren, al dan niet met één of meer elkaar afwissellende rijrichtingen. Ook een alternatief van de Fietsersbond dat uitgaat van twee rijrichtingen voor buurtgerelateerd verkeer, waarbij doorgaand autoverkeer geheel wordt geweerd (´knippen´), behoort tot de mogelijkheden. Beide alternatieven gaan uit van medegebruik van de niet verhoogde trambaan door het autoverkeer.

PvdA en GroenLinks willen nagaan welk model het meest voldoet aan de wensen van buurt en deelraad, waarbij het programakkoord (PAK) richtinggevend is. Dat pleit o.a. voor een vergroting van de zeggenschap van de buurt over de directe leefomgeving, prioriteit voor voetgangers en fietsers en openbaar vervoer boven auto’s, vrijliggende fietsroutes en meer groen in de binnenstad.