De verkiezingen zitten erop, de onderhandelingen zijn gevoerd en de leden van de nieuwe coalitiepartijen hebben het vertrouwen uitgesproken in het behaalde resultaat. De nieuwe deelraad kan aan de slag! Met een nieuwe linkse deelraad, met een progressief programmakkoord en een goedbedeelde zetel in het nieuwe Dagelijks Bestuur mag GroenLinks zeer tevreden terug- en vooruitkijken.

Linkse deelraad
De uitslag was spannend en uiteindelijk minstens zo verrassend. Want ondanks winst van de SP (van 0 naar 5 zetels) wisten GroenLinks en Amsterdam Anders De Groenen hun zetels in de deelraad (6 resp 2 zetels) te behouden. Daarmee zijn er nu ter linkerzijde van de PvdA 13 zetels (van de 29) in nieuwe stadsdeelraad Centrum. Een unicum in stadsdelenland!

Zowel VVD en D66 verloren een zetel, het CDA en Mokum Mobiel verdwenen helemaal. De PvdA tot slot wist de winst die elders werd behaald in Centrum niet te incasseren en blijft op 7 zetels, maar werd daarmee wel de grootste fractie.

GroenLinks ging in stemmen vooruit, maar in percentages achteruit: we behaalden 18,6 % van de stemmen, in 2002 was dat nog 20,3%. Ondanks een stevige campagne heeft GroenLinks met name in de Haarlemmerbuurt wat aanhang verloren. De volgende raadsleden zijn namens GroenLinks in de deelraad gekozen: Fjodor Molenaar, Sarien Zijlstra (zij haalde zelfs enkele stemmen meer dan de lijsttrekker!), Fred Kramer, Dingeman Coumou, Esther van Schagen en Bob van Schijndel. Als verse duo-raadsleden zijn sinds maart bij de fractie aangesloten Zeeger Ernsting, Friduwih Riemersma en Liesbeth Reurts.

Progressief akkoord
Bij de onderhandelingen zette GroenLinks in op een linkse coalitie met PvdA, SP en AADG. Na de eerste verkennende gesprekken bleek dat de PvdA dit niet zag zitten, vooral vanwege onervarenheid en vermeende anti-stadsdeelsentimenten bij de SP. De PvdA wilde bovendien de banden met de horeca en het bedrijfsleven niet op het spel zetten met een al te links avontuur. GroenLinks werd door de PvdA gedwongen het in eerste instantie met de VVD te proberen in een coalitie waarin PvdA en GroenLinks het 'roodgroene hart' vormen. Hoewel deze combinatie niet onze voorkeur had, waren wij uiteindelijk bereid de PvdA hierin tegemoet te komen.

De onderhandelingen zijn vervolgens voorspoedig verlopen en werden begin april afgerond. Over het resultaat  kunnen we tevreden zijn: de coalitie heeft een daadwerkelijk rood-groen hart gekregen. Het beleid wordt op substantiele onderdelen omgebogen. Er gaat meer geld naar welzijn en armoedebestrijding. De openbare ruimte wordt groener en autoluwer. Fietsen, wandelen en alternatief vervoer krijgen een impuls. Zwaartepunt ligt bij de culturele en creatieve binnenstad. Leegstaande kantoren krijgen nieuwe functies. Op het heikele thema verkeer en parkeren zijn we er snel en goed met de VVD uitgekomen. Bij wonen, economie en cultuur zijn voldoende van onze wensen ingewilligd. Er staan heldere afspraken in over een andere, meer open bestuursstijl. En de deelraad heeft altijd het laatste woord.

De ledenvergadering stemde op 6 april jl dan ook met slechts 1 tegenstem in met het behaalde resultaat.

Wil Codrington in het DB
Met het behaalde onderhandelingsresultaat kwam daadwerkelijke deelname van GroenLinks aan het Dagelijks Bestuur dichtbij. Als eerste kandidaat bestuurder was Wil Codrington al nauw betrokken geweest bij zowel de campagne als de onderhandelingen in de Zuiderkerk. De fractie zette in op Wil’s deelname aan het DB, indien GroenLinks daarmee ook een gedegen portefeuille zou binnenhalen. Dat leek een kwestie van formaliteit te worden.

Maar de verdeling van de portefeuilles werd op het laatste moment nog een heikele kwestie. Met name de toedeling van het onderdeel Economie kostte de dames Iping, Van der Stoel en Codrington nog enkele nachtjes slapen. De VVD hechtte zeer aan Economie, maar GroenLinks vond dat de VVD al voldoende in de portefeuille had met Openbare Ruimte en Bereikbaarheid. Uiteindelijk werd een splitsing aangebracht tussen Cultuur en Creatieve Economie aan de ene kant (ondergebracht bij Wil), en Economie en Toerisme aan de andere (bij Anne Lize).

De verdeling van de portefeuilles is nu als volgt:

• Els Iping: voorzitter, Bouwen en Wonen, Veiligheid, Algemene en Juridische Zaken, Horeca, Evenementen, coördinatie Wallen, Middelen, Huisvesting, Communicatie, P&O.
  • Anne Lize van der Stoel: openbare ruimte, verkeer, parkeren, groen, water, dierenwelzijn, Economie en Toerisme, coördinatie Oostelijke binnenstad.
  • Wil Codrington: Financien, Onderwijs, Zorg, Welzijn, WMO, Sport, Diversiteit, Cultuur, Creatieve Economie, coördinatie Leidseplein, coördinatie Milieu

Fractievoorzitter
Na een periode van afwezigheid wegens ziekte is Fjodor Molenaar door de fractie gekozen tot fractievoorzitter. Fjodor Molenaar zal de fractie tot 2010 leiden en zal het politieke gezicht naar buiten zijn.

Sarien Zijlstra heeft Fjodor Molenaar de afgelopen maanden goed vervangen als interim fractievoorzitter tijdens de verkiezingscampagne en de onderhandelingen. De fractie is haar daarvoor veel dank verschuldigd. Tijdens de raadvergadering van 27 april 2006 is Sarien Zijlstra verkozen tot raadvoorzitter. In deze functie kan Sarien Zijlstra mede vormgeven aan een nieuwe raadscultuur waarbij de raad zijn DB goed kan controleren en kan aansturen.

Inzet voor de toekomst
We staan de komende jaren als derde partij van Amsterdam voor de uitdaging te laten zien dat GroenLinks er toe doet. Niet alleen in Centrum maar in 11 van de 14 stadsdelen en in de centrale stad. In Centrum zal Wil Codrington vanuit het DB vorm moeten geven aan een nieuwe bestuursstijl, aan een ander beleid en aan een betere beeldvorming over de binnenstad. Zij zal in elk geval tot na de zomer nodig hebben om zich in te werken. Wil heeft immers een achterstand in te lopen op alle dossiers ten opzichte van Els en Anne Lize.

Wij hebben het vertrouwen dat dit Dagelijks Bestuur het programakkoord loyaal en collegiaal zal uitvoeren. Vanuit de deelraad zullen we de uitvoering van de afspraken in het akkoord op de voet gaan volgen, en we willen het DB helpen bij het vinden van oplossingen voor lastige problemen. Daarnaast zullen wij natuurlijk met nieuwe en ceatieve voorstellen een eigen geluid laten klinken. Wij hopen dat jullie ons de komende jaren zullen steunen in die opgave.

Fjodor Molenaar