Hieronder kun je de Voortgangsrapportage 1012 vinden zoals Jorrit Nuijens deze gisteren heeft uitgesproken in commissie AZ.
Voorzitter,
Toen wij het onderzoek van de rekenkamer behandelden, hebben wij en andere fracties verzocht om een kwalitatieve voortgangsanalyse van het gebied, en geen kwantitatieve opsomming van wat we al doen.
We zien dat hard gepoogd is iets met dat verzoek te doen, maar constateren dat het toch vaak bij opsommingen blijft van acties, en vaak niet komt tot analyses van resultaten. Toch danken wij het bestuur en alle ambtenaren voor de constante en zichtbare inzet
De verbeterde veiligheidssituatie op de Burgwallen is positief te noemen. Dat geld ook voor de voortgang ten aanzien van enkele grotere projecten. Het zijn echter juist al die middelgrote of kleinere initiatieven die het weefsel moeten gaan vormen tussen de sleutelprojecten en andere zichtbare trekkers die zorgen baren. Te lang zien we teveel stoffige paspoppen zonder zicht op die spannende chocolatier of design lingerie. IN de toekomst perspectieven daarover worden gelukkig steeds een NV Wallen of een 1012 Inc genoemd, maar de oprichting hiervan is nog ongewis.
Zo is GroenLinks bijvoorbeeld op zich overtuigd van de noodzaak tot ruimtelijk ingrijpen in het St. Annenkwartier, maar baart een toekomst van leegstand en verval ons zorgen. Wij begrijpen dat niet over alle gesprekken met eventuele grote of kleine investeerders in het openbaar kan worden bericht. Wij zouden daar graag binnenkort wel over praten, als het moet achter gesloten deuren. Gebiedstransformatie gaat immers net zoveel om wat er straks wel komt, als wat er straks niet meer is.
In de tussenevaluatie straatgerichte aanpak geeft bestuurlijk overleg 1012 te kennen aan het college van B en W en het DB dat zij van zins is om de 2,75 miljoen van de totale 3,75 voor de stimuleringsregeling aan te wenden voor het dekken van planschades bij de aankoop van criminogene functies niet zijnde prostitutie.
Daarover hebben wij een aantal prangende vragen;
-Klopt het dat het hier geld van de Centrale Stad betreft, welk door het Stadsdeel moet worden beheerd en besteed? Wordt deze vrij grote verschuiving van middelen nog voorgelegd en zo ja aan welke raad?
-Er valt te lezen dat ‘om versnippering te voorkomen’, dit geld in principe alleen wordt ingezet voor het St. Annenkwartier en het Ouderkerksplein. Wordt hiermee de scope ten aanzien van functieverandering beperkt?
Op pagina 69 van het rapport valt te lezen dat “telkens duidelijker wordt dat het succes van 1012 voor wat betreft het doorbreken van de criminele infrastructuur afhangt van het succes van onder andere strafrechtelijk ingrijpen en gemeentelijk toezicht en handhaving”. Zou juist daar niet meer geld heen moeten?
We zijn blij te zien dat ten aanzien van zorg voor prostituees er meer contacten zijn. Wat we niet kunnen zien is welke van deze contacten ook leiden tot herhaalde contacten; worden er structurele relaties opgebouwd? Daar willen we graag meer over weten.
Een amendement van GroenLinks en D66 over een structurelere monitoring van waterbed effecten in de escortbranche bij de begroting is aangehouden na een toezegging van het DB dat we hier bij deze rapportage op terug zouden komen. Hoewel er summier aan dit thema wordt gerefereerd zien we ook hier graag meer informatie tegemoet.
Ten aanzien van wonen zijn we blij met de prioriteit en de inzet op bijvoorbeeld wonen boven winkels. Onze motie over wonen verzocht een betere visie en onderbouwing inzake wonen in het 1012 gebied in het kader van het bestemmingsplan. Wij herinneren u daar nog even aan, en gaan ervan uit dat de in de motie gevraagde onderbouwing nog voor het bestemmingsplan 1012 beschikbaar zal komen.
Tot slot ten aanzien van de coffeeshops. Hoewel we blij zijn om te zien dat aan eerdere toezeggingen om niet over te gaan tot het intrekken van gedoogbeschikkingen tot er duidelijkheid is over veranderend rijksbeleid nog steeds gehoor wordt gegeven, begint in de buurt, en in onze fractie een oplopende zorg te ontstaan over het überhaupt verwijderen van zoveel coffeeshops; wij en volgens ons velen hebben ons bij vaststelling van de strategienota onvoldoende gerealiseerd dat met het verwijderen van de gedoogbeschikkingen het 1012 gebied 24 potentiële sport en zuipcafe’s rijker zal zijn.
De enige oplossing hiervoor lijkt het verwijderen van de horecabestemmingen van de bewuste panden. Ons vermoeden is dat stadsdeel en gemeente de aanzienlijke planschadekosten die dat tot gevolg zou hebben niet kunnen opbrengen. Wellicht is het toch verstandig de raad binnen afzienbare tijd een raming van deze eventuele kosten voor te leggen, zodat wij tijdig kunnen afwegen hoe hiermee om te gaan.
Als u het mij vraagt is het gebied minder gebaat bij 24 cafés dan bij 24 coffeeshops, zeker als u stevig blijft handhaven op overtredingen en eventuele criminaliteit. U zult ons hier het komende jaar nog meermaals over horen.