In een Russisch Antonov propellorvliegtuig naar Ulaangom, de hoofdstad van de UVS provincie. UVS Aimag (provincie) ligt in het Noord Westen van Mongolië, tegen Rusland aan. Er wonen 99.000 mensen in een gebid van 69 vierkante kilometer.

Zeer dun bevolkt, Aimag is bekend om zijn meren. Het een na grootste meer van Mongolie: het UVS Nuur (meer). In UVS zijn zes beschermde natuurgebieden waarvan een gedeelte ook op de UNESCO lijst staat. Maar het hoofddoel van deze reis is het ondersteunen van de Groene partij die nu campagne voert in deze provincie. Er doen in UVS drie partijen mee. De allesoverheersende Communisten, de Democratische partij en de Groene partij onder aanvoering van de voorzitter van de Groenen, mr. D.Basandorj (spreekt uit als Basendjer). De Groene partij heeft al haar hoop op deze provincie gevestigd. Mr. Basandorj is hier geboren en een gerespecteerd man. Hij werkt voor UNESCO, heeft in het buitenland gestudeerd en spreekt drie talen. Zijn politieke toekomst, zo wordt later duidelijk, als voorzitter van de Groene partij hangt af van het resultaat van deze campagne. Na aankomst worden we in een busje samen met studenten van de peace movement uit Ulaanbaatar die de campagne van mr Basandorj ondersteunen naar de campagne tour gereden die zich ophoudt in een som een paar uur rijden van Ulaangom. Over zand, stenen gras en modder baant de auto zich een weg door het land. Er openbaart zich een prachtig landschap, zo weids, ik verlies me in de ruimte. Het is onvoorstelbaar dat er nog land bestaat wat niet ‘ontdekt’ is, zo lijkt het tenminste.

Ruimte in overvloed in Mongolië.

Herders op paarden met kuddes schapen, geiten of yaks worden opgeschrikt door de jeep die luid toeterend de dieren uit elkaar jaagt. Er passeert ons een karavaan kamelen Aangekomen bij een som wordt er een vergadering uitgeroepen. De campagne groep van de Groenen bestaat uit drie jeeps met muzikanten, een monnik, een sumoworstelaar, de peace movement studenten, chauffeurs, de kinderen van Mr Basandorj en Rosalie als circusattractie uit Nederland. Ik moet erg wennen aan de aandacht die ik trek en de status die mij wordt toegekend.