De deelraad van Amsterdam - Centrum houdt vast aan de doelstelling uit het Verkeers- en inrichtingsplan (VIP) om de automobiliteit verder terug te brengen en het aantal straatparkeerplaatsen te verminderen. Na aanleg van de NZ-lijn acht de raad verdere daling van het aantal parkeerplaatsen wenselijk. Verkeerswethouder Frankfurther meende dat de automobiliteitreductie al behaald was en vond de doelstelling van in totaal 11500 straatparkeerplaatsen achterhaald. PvdA, D66 en GroenLinks wezen echter op cijfers van dIVV en de vertekening door opbrekingen in de binnenstad. De deelraad besloot vast te houden aan de doelstelling van een autoluwe binnenstad.

Fjodor Molenaar, fractievoorzitter van GroenLinks is blij dat de deelraad met deze heldere uitspraak tot inkeer is gekomen. Molenaar heeft steeds gewezen op de risico’s om het succesvolle autoluwe beleid van de afgelopen 10 jaar om te gooien: ‘6000 nieuwe ondergrondse parkeerplaatsen scheppen ruimte voor meer autoverkeer dat de wegen vult, de lucht en het uitzicht vervuilt, de automobiliteit doet toenemen en de bereikbaarheid vermindertOm de vastgestelde automobiliteitreductie van 25% te halen en vast te houden, moet er veel meer gebeuren. Niet-noodzakelijk verkeer moet geweerd worden, en elke nieuwe garageparkeerplaats moet op straat worden weggehaald.’

GroenLinks werd hierin bevestigd door recente cijfers van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV) waaruit blijkt op dit moment slechts een afname van 18% gerealiseerd is. Guido Frankfurther moest in de deelraad toegeven dat er onnodige verwarring was ontstaan over de cijfers. Maar ook Frankfurthers streven de automobiliteit met deze nota nog verder terug te brengen wijkt af van de verwachting van dIVV. De Amsterdamse dienst voor verkeer verwacht dat het nieuwe beleid zal leiden tot een toename van het autoverkeer en daarmee een afname van de leefbaarheid.Fjodor Molenaar: ‘In de nota ‘Bereikbaarheid in alle St(r)aten’ bood GroenLinks een alternatief waarin de binnenstad voor alle soorten vervoer goed bereikbaar is terwijl de kwaliteit van de verkeersstromen en de openbare ruimte wordt vergroot. Geen van onze alternatieve voorstellen zijn overgenomen.’

Tenslotte vreest GroenLinks dat de nota strijdig is met de Europese luchtkwaliteitvereisten. Net als elk verkeersplan in Europa had de nota voorzien moeten zijn van een onderzoek naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Zo’n onderzoek is niet uitgevoerd. Een motie van GroenLinks om het stadsdeel te laten voldoen aan het door de EU vereiste onderzoek kreeg alleen de steun van Amsterdam Anders/De Groenen.