Voor de aanleg van de Rode Loper, de ‘welkomstmat’ van Amsterdam die loopt van het Centraal Station via de Dam naar de Ferdinand Bolstraat, is 65.1 miljoen euro begroot. Daar wordt 3.5 miljoen euro op gekort. GroenLinks vindt dat deze besparingen niet mogen leiden tot minder kwaliteit. Raadslid Fred Kramer: ‘Om voor de toekomst een goede uitstraling te garanderen en bezoekers een warm welkom te heten, is het essentieel nu in te zetten op een goed basisontwerp, kwalitatief goed materiaal en extra groen’. GroenLinks heeft daarom in de Raad van gisteren, 21 februari 2012, amendementen ingediend, waarin materiaalgebruik, bomen en het ontwerp van de Vijzelstraat aan bod komen.
Tramhaltes Vijzelstraat op bruggen, Munt en Vijzelstraat later integraal beoordelen
Op initiatief van GroenLinks heeft de Raad zich ondubbelzinnig uitgesproken voor het halteren van de trams op de bruggen van de Vijzelstraat, zoals door bewoners en ondernemers is bepleit. Fred Kramer: ‘door bij de herinrichting te kiezen voor ‘brughaltes’ kunnen aan de oostkant bredere stoepen ontstaan. Dit komt de verblijfskwaliteit en economische vitaliteit van de straat ten goede.’ Tevens is bij amendement besloten om het huidige voorlopig ontwerp voor de Vijzelstraat nu nog niet als uitgangspunt te nemen. Fred Kramer: ‘Pas als duidelijk is hoe het verkeer in de toekomst wordt afgewikkeld op het Muntplein kan een definitieve keuze worden gemaakt voor herinrichting van de Vijzelstraat, met een hogere verblijfskwaliteit dan nu is voorzien’. Het amendement werd mede ondertekend door D66, PvdA en fractie Alexandrova. Alleen de SP stemde tegen.
Bezuiniging op Rode Loper mag niet leiden tot materiaal met minder uitstraling
De Raad heeft een ander amendement van GroenLinks aangenomen en daarmee wordt losgelaten dat het dagelijks bestuur moet bezuinigen op het materiaalgebruik. Fred Kramer: ‘Ondanks dat er bezuinigd moet worden, vinden wij het ontzettend belangrijk dat het stadsdeel haar ambitie ten aanzien van de Rode Loper handhaaft. Er zijn andere manieren om de kosten te reduceren. Denk aan slimme aanbesteding, sponsoring van de fontein en kunstobjecten langs de route. Deze route wordt straks het visitekaartje van Amsterdam’. Het amendement werd mede ondertekend door D66, PvdA, fractie Alexandrova en de VVD.
Raad wil liever kale Rode Loper, komt terug op beloftes over Bomenlint langs het tracé
GroenLinks is het oneens met het Dagelijks Bestuur over het niet aanleggen van een bomenlint langs de route. Een eerdere, breed gesteunde GroenLinks motie hierover is niet uitgevoerd. Vanavond bleek dat een meerderheid van de raad nu terugkomt op het eerdere besluit over een ‘Groene Rode Loper’, mét bomenlint. Raadslid Marie-Anne van Reijen: ‘Bomen zijn van wezenlijk belang voor een goede ambiance van beide verblijfsstraten en moeten niet worden gezien als objecten die in de weg staan.’