Vanaf 2017 gaat het Muntplein op de schop. Van een onoverzichtelijk kruispunt wordt het een echt plein met ruimte voor voetganger en fiets. Met een amendement van GroenLinks werden de plannen nog beter.

Het Muntplein gaat ingrijpend veranderen. Nu is het een onoverzichtelijk knooppunt, dat de stad een continu hartinfarct bezorgt. Als het aan de bestuurscommissie Centrum ligt, krijgen voetganger en fietser straks veel meer ruimte. De Vijzelstraat wordt éérichtingsverkeer in noordelijke richting (de stad in). Doordat auto's niet langer de Vijzelstraat kunnen afrijden in zuidelijke richting, zal ook daar meer ruimte worden teruggegeven aan de stad. Bovendien wil de bestuurscommissie een autovrije Binnenamstel en Singel.

Micha Mos diende een amendement in om aan de oostzijde van de Vijzelstraat ook een bredere stoep en dito fietspad te realiseren. "Voor de bioscoop daar is het ontzettend krap: wanneer je de auto's over de trambaan laat meerijden, kun je in één keer een aantal grote problemen oplossen." Het amendement werd met algemene stemmen aangenomen, zoals ook het voorstel van GroenLinks om Amsterdam Drempelvrij en Stichting de Witte Stok te betrekken bij de herinrichting op brede steun kon rekenen.

Het advies van de bestuurscommissie zal in maart en april worden besproken door de gemeenteraad, maar een eerste rondgang langs de gemeenteraadsleden leerde al dat daar niet al te veel tegenstand hoeft te worden verwacht.