Momenteel woedt in de commissie Bouwen en Wonen een discussie rondom steigerdoekreclame. In het ProgramAkkoord is afgesproken om hierbij aan te sturen op “sobere uitingen, met zoveel mogelijk behoud van de huidige opbrengsten”. Een wat tweeslachtige tekst. De GroenLinks fractie is voor een restrictief reclamebeleid in de binnenstad en zet dus stevig in op versobering.
Het Dagelijks Bestuur stelt aan de deelraad voor om te kiezen voor 75% reclameopdruk. Dit zal naar het oordeel van GroenLinks de overheersende reclame niet uit het straatbeeld doen verdwijnen. Wij zetten in op maximaal 20 a 30% reclameopdruk (afhankelijk van de grootte van de steigerdoeken) en hopen daar voldoende steun voor te verwerven, zowel binnen als buiten de coalitie. Het verlies van inkomsten zullen we voor lief moeten nemen. Ook al zijn sommige giga-doeken voorzien van reclame-afbeeldingen die op zichzelf esthetisch verantwoord genoemd kunnen worden, voor GroenLinks geeft de doorslag dat zij het straatbeeld domineren en het beschermd stadsgezicht aantasten.