Coalitieproject 1012 noodzaakt allerlei wijzigingen binnen het gebied. Een van de grootste taken die het stadsdeel momenteel heeft in het Coalitieproject 1012 is het nieuwe bestemmingsplan voor de Wallen. GroenLinks waardeert het dat het Dagelijks Bestuur deze voorbereidende stap zet, zodat de Stadsdeelraad met voldoende reflectie en overleg kan adviseren en sturen.

De transformatie van het gebied zit hem uiteraard niet alleen in het opkopen en uitruilen van panden, maar in het vermogen van de overheid om in samenspel met de markt de voorwaarden te scheppen voor een positief vestigingsklimaat voor een spannende mix van hoogwaardige en aantrekkelijke functies.

GroenLinks heeft daarin nooit planeconomie bepleit. Maar in dit specifieke gebied hebben we te maken met een dusdanig verstoorde balans dat het begrijpelijk is dat er wordt geselecteerd op kwaliteit. Wij hopen dat het stadsdeel niet alleen haar macht, maar vooral ook haar invloed aanwendt. Schuw daarbij het creatieve niet.

Al met al is gebiedstransformatie nog geen makkelijke klus, en vormt het bestemmingsplan en de daarbij behorende instrumenten geen volledig instrumentarium. Economische opwaardering en aantrekkelijkheid zullen door GroenLinks worden afgewogen tegen het belang van functiemenging, functiebalans en woon- en leefklimaat. Gebiedstransformatie wordt volgens de strategienota niet alleen beoogd door economische opwaardering, maar ook door versterking van de woonfunctie.

Wat betreft de horeca in het gebied vonden we de kop in het Parool, zoals wel vaker, geen recht doen aan de nuances van het voorstel. Zoals wij het lezen wordt in het gebied slechts zeer beperkt meer horeca toegestaan. Op een aantal locaties, zoals het Beursplein, Rokin, Damrak en de Dam, vinden we dat een duidelijke bijdrage aan de levendigheid in een gebied waar de schaal zich ervoor leent. Ook voor het St. Annenkwartier vinden we het goed dat er mogelijkheden worden geschapen; transformatie is daar essentieel en leegstand ligt op de loer. Wij hopen dat zich daar een spannend en creatief totaal concept, of meerdere kruisbestuivende concepten aan zullen dienen.

Het moge duidelijk zijn dat er wat ons betreft geen ruimte is voor nog meer voetbalcafe’s of Irish Pubs in het gebied. Wij gaan ervan uit dat het DB van mening is dat zij voldoende instrumenten heeft om dat te voorkomen. Omdat wij hier wel de vinger aan de pols willen houden vragen wij het DB de eventuele afwijkingen die zij bij DB-besluit mogelijk maakt na afloop ter kennisname aan de commissie te sturen.

Een andere zorg is het sluiten van coffeeshops in het gebied, vooral omdat ze wellicht aan de achterdeur criminogeen zijn, maar ondanks de horecabestemming een weinig tot niet overlastgevende rol spelen. Als de gedoogbeschikking daar wordt ingetrokken, wie zegt ons dat daar dan geen luidruchtig sportcafé voor terugkomt? We horen graag de reactie van het DB.

De fractie van GroenLinks Amsterdam Centrum heeft nog meer zorgen; is het wel nodig om op het Oudekerksplein horeca mogelijk te maken op alle bouwlagen, en is het wel goed voor de functiebalans? Zouden we daar niet kunnen volstaan met de eerste twee bouwlagen, en daarboven woningen?

Diezelfde zorg hebben we ook over detailhandel op de Oudezijds Achterburgwal, waar dit op alle bouwlagen wordt toegestaan. Hoe verhoudt zich dat tot de doelstelling van intensivering van de woonfunctie? Kan het niet zelfs tot een vermindering van het aantal woningen leiden? GroenLinks gelooft dat het creëren en behouden van een verscheidenheid aan woningen in 1012 goed is voor het gebied. Dit blijkt wel uit het zojuist opgeleverde Blauwlakenblok.

GroenLinks ziet veel in de methode die het DB voorstelt in de Damstraat, waar op de tweede bouwlaag detailhandel of horeca mag, mits daarboven woningen worden gerealiseerd. Wij zouden die regeling graag in meer straten toegepast zien.

Ten slotte wordt er wat GroenLinks betreft geen opvangvoorziening gesloten in dit stadsdeel totdat er ter compensatie van de verdwijnende capaciteit elders opvang wordt geopend.