De GroenLinksfractie Amsterdam Centrum wil een jaarlijks Schoonheidsdebat, waarin bewoners en andere betrokkenen hun mening kunnen geven over wat zij wel en niet mooi vinden op het gebied van architectuur en inrichting van de openbare ruimte in de binnenstad. Dit voorstel zal gedaan worden door de GroenLinksfractie in de commissie Bouwen/Wonen van 18 januari tijdens de evaluatie van het Welstandsbeleid.

Tijdens dit jaarlijkse debat tussen bewoners, gebruikers, bestuurders en deskundigen wordt het gevoerde welstandsbeleid van het afgelopen jaar geëvalueerd en worden voorstellen gedaan voor het komende jaar.

GroenLinks constateert dat de stedenbouwkundige structuur en het aanzien van de binnenstad in de loop van vele eeuwen zijn ontstaan. Die ontwikkeling moet doorgaan, aldus de partij, want de binnenstad moet geen museum worden. GroenLinks heeft in haar programma opgenomen dat er met respect voor de cultuurhistorische erfenis ook op een eigentijdse, moderne manier gebouwd mag worden.

Omdat het debat over eigentijds bouwen met respect voor het verleden nooit beslecht zal worden en dus permanent gevoerd moet worden, wil GroenLinks de publieke discussie en meningsvorming een structurele plek geven. Uit die meningsvorming kunnen dan voorstellen komen voor de verdere stedenbouwkundige- en welstand-ontwikkeling van de Binnenstad.