Het Dagelijks Bestuur en de deelraadsfracties van VVD en PvdA in Stadsdeel Centrum spelen paniekvoetbal over het opengraven van grachten in de Jordaan. Terwijl de inspraak over het Haalbaarheidsonderzoek nog in volle gang is, tuimelen nieuwe plannen voor werkconferenties, buurtvisies en aanvullend onderzoek over elkaar heen. Het Dagelijks Bestuur wil intussen vele tonnen extra uitgeven aan nader onderzoek, waarvan de uitkomst al vaststaat. Bewoners verkeren in verwarring over de werkelijke bedoelingen van het stadsdeel. GroenLinks wil opheldering.

Op 29 september jl. vond de eerste inspraakavond plaats over het Haalbaarheidsonderzoek van het Dagelijks Bestuur naar het opengraven van een gracht in de Jordaan. De tegenstand uit de buurt bleek onverwacht groot, en sindsdien spelen het DB en de coalitiepartijen paniekvoetbal. De ideeën over het aanpassen van de plannen en het veranderen van de inspraakprocedure buitelen over elkaar heen. Dagelijks Bestuur en de fracties van VVD en PvdA zijn kennelijk geschrokken van het massale verzet tegen het opengraven van de Elandsgracht of de Westerstraat. Terwijl PvdA en VVD er vorig jaar eendrachtig voor pleitten om alleen de Elandsgracht en Westerstraat te onderzoeken, worden de Palmgracht en de Lindengracht nu weer van stal gehaald. Om het gezicht van het Dagelijks Bestuur te redden, willen zij nu plotseling buurtconferenties en een onderzoek naar andere mogelijkheden.

Terwijl het draagvlak in de buurt duidelijk ontbreekt stelt het Dagelijks Bestuur voor om in 2005 opnieuw 300.000 a 400.000 euro extra uit te geven voor nader onderzoek en een buurtconferentie. Uitsluitend met als enige doel het draagvlak voor het plan om een gracht te ontdempen te vergroten. Want die gracht moet en zal er komen, afspraak is afspraak.

Intussen loopt de inspraakprocedure door. Op 26 oktober is de tweede inspraakavond. In een brief van het stadsdeel aan de bewoners staat nu ineens dat ook de idee van het opengraven van de Palmgracht aan de orde kan komen. GroenLinks vraagt in schriftelijke vragen om opheldering. Als lopende de inspraakprocedure het onderwerp wordt veranderd, dan duidt dat op niets minder dan onbehoorlijk bestuur.

Loes de Jong, woordvoerder van de GroenLinksfractie: 'Wij willen dat de rust in de buurt terugkeert. De bewoners hebben recht te weten waar ze nu echt aan toe zijn. Er worden halsoverkop besluiten gevraagd over extra geld voor onderzoek en voor werkconferenties. Verouderde buurtvisies worden er aan de haren bijgesleept. Waarom? Wat is de haast? Het stadsdeelbestuur heeft haar eigen probleem gecreëerd, zoals een bewoner terecht opmerkte tijdens de inspraakavond.'

GroenLinks is niet tegen het verbeteren van de Jordaan. Loes de Jong: 'Natuurlijk kan er iets verbeterd worden aan de Elandsgracht, Palmgracht en Westerstraat, maar de discussie is verkeerd gestart. Haal daarom nu eerst het plan voor het opengraven van een gracht van tafel en ga het onderzoek open in: wat heeft de Jordaan nodig?  Bespreek het met de buurtbewoners, de ondernemers, de gebruikers, met stedenbouwkundigen, met kunstenaars en kom dan met een goed voorstel. Karakter en economische structuur van de Jordaan moeten tot hun recht komen. Dat hoeft allemaal niet in 1 jaar en het hoeft ook geen drie of vier ton te kosten. Voor een dure promotiecampagne voor het ontdempen van een gracht, waar niemand op zit te wachten.'