We zijn dan ook verheugd om te zien dat het dagelijks bestuur en de ambtenaren er alles aan hebben gedaan om het gedeelte van de registratie waar wij als stadsdeel directe controle over hebben op orde te krijgen. Er is zo te zien meer bereikt dan in de afgelopen jaren is gelukt op dit dossier.
Dat wil niet zeggen dat we niet bezorgd zijn over die aspecten die nog niet gerealiseerd zijn. De klachtenregistratie is helaas niet compleet, omdat veel mensen naar de politie bellen en de politie niet registreert. Hierdoor weten we veel niet. Zorgelijk is ook dat we op dit moment niet weten, hoeveel we precies niet weten, waardoor de omvang en spreiding van klachten onduidelijk is. En hoewel we begrijpen dat u afhankelijk bent van Wethouder Wiebes van de Centrale Stad vinden we het van essentieel belang dat u de terugkoppeling kunt registreren.
We hebben daarom de volgende vragen:
- Kunt u met de burgemeester bij de politie bepleiten dat ze -ook als ze niet uitrukken- de klachten registreren, of, als dat niet kan, in ieder geval de beller verzoeken 14020 te bellen?
- Kunt u tot dit gerealiseerd is laten navragen bij de verschillende bureaus en telefoonnummers van de politie hoeveel klachten er binnenkomen? Als we weten of het er tientallen of honderden zijn weten we al meer over de totale omvang.
- Is de noodzaak van het verbeteren van klachtenregistratie bekend bij de BM (Burgemeester?) en bij ICT Wethouder Wiebes? Is het een prioriteit voor Wiebes?
- Is geld hierbij onderdeel van het probleem? Zo ja, hoeveel zou helpen?
- Kunnen wij met eigen middelen ons eigen registratiesysteem verbeteren zodat het ook afhandeling registreert?
- Welke concrete verbeteringen kunnen we als stadsdeel verder bewerkstelligen, ook als de Centrale Stad achterblijft? Als we de politie wel mee hebben? En wat als die ook niet beweegt? Blijft het dan hierbij?
Ten slotte de vraag aan de commissie en het Dagelijks Bestuur of u het met GroenLinks eens bent dat het zinvol is om een brede campagne op te zetten, nog voor deze zomer, om mensen via ambtenaren, stadsdeelnieuws, wijkcentra, de website en de buurtkranten te informeren hoe belangrijk het is dat ze blijven bellen over overlast, en dat ze dit naar 14020 moeten doen?"