GroenLinks heeft de notitie 'Fietsparkeren in hoeken en gaten' aangeboden aan de deelraad. In deze notitie worden diverse voorstellen gedaan voor het fietsparkeren in de binnenstad. GroenLinks pleit voor een trendbreuk: maak fietsparkeren tot een van de uitgangspunten voor het straatontwerp.
De afgelopen jaren is de populariteit van het fietsgebruik sterk toegenomen, mede als gevolg van het succes van de beperking van het autoverkeer en de hoge autoparkeertarieven. Voor het milieu en de leefbaarheid is dat een goede zaak. Tegelijkertijd streven ontwerpers van de openbare ruimte steeds meer naar strak, chique en leeg. De spanning tussen de vraag naar fietsparkeerplekken en het leeghouden van de openbare ruimte neemt steeds grotere vormen aan. Niemand is tevreden. De fietser kan zijn fiets niet makkelijk parkeren, de doorgang voor rolstoelers wordt belemmerd en het streven naar een lege en dus mooie openbare ruimte ontaardt juist in een chaos die iedere ruimtelijk kwaliteit teniet doet. De duidelijkste voorbeelden daarvan zijn de Dam en het Muntplein.
GroenLinks heeft een integraal plan van aanpak opgesteld om deze fietsparkeerproblemen op te lossen. Alleen als er voldoende fietsparkeerplekken ingepland zijn, is het mogelijk om hinderlijk geparkeerde fietsen aan te pakken. En als fietsparkeren mee wordt ontworpen, hoeft het niet lelijk te zijn. De planvorming voor de rode loper tussen CS en Weteringcircuit is een uitgelezen kans om te proberen duizenden extra fietsparkeerplekken verantwoord in te passen in de openbare ruimte.
Daar waar de fietsparkeerdruk erg groot is en de ruimte krap, pleit GroenLinks voor fietsenrekken in plaats van fietsnietjes, omdat het ruimtebeslag per fiets kleiner is. De fietsenrekken moeten wel beter ontworpen worden dan de huidige fietsenrekken. De notitie bevat concrete suggesties voor fietsparkeerproblemen bij AH Jodenbreestraat, UvA Roetersstraat, Artis, Koningsplein, Leidseplein en Haarlemmerplein.
Op de Dam wil GroenLinks geen fietsenrekken, maar ook geen totaal fietsparkeerverbod. GroenLinks pleit voor fietsvakken, waarbinnen fietsen op de eigen standaard mogen staan. Omdat de fiets nergens aan vastgemaakt kan worden, wordt langparkeren vanzelf voorkomen. Fietsvakken op brede trottoirs zijn ook een goede oplossing om een voldoende brede doorgang voor voetgangers vrij te houden. Dat kan bijvoorbeeld bij de AH Jodenbreestraat. Fietsvakken zijn ideaal voor bakfietsen en andere buitenmodel fietsen.
De Aanbiedingsbrief notitie fietsparkeren in hoeken en gaten vindt u hier. Ook de notitie is te downloaden vanaf deze website (zie Publicaties).