De GroenLinksfractie van Amsterdam - Centrum brengt op zondag 17 september samen met politici uit Rotterdam, Utrecht, Den Haag en de Tweede Kamer een werkbezoek aan de Autovrije Dag in Brussel. Op deze dag is de Belgische én Europese hoofdstad geheel afgesloten voor autoverkeer. GroenLinks verwacht dat de grootschalige aanpak in Brussel als inspiratie zal dienen voor organisatie van de autovrije dag, die vanaf 2007 in Amsterdam binnen de ringweg A10 moet worden geraliseerd.

Op uitnodiging van het Landelijk Overleg Autoloze Zondag (LOAZ) zullen de politici gaan kijken bij de opening van het Cyclocity plan van JCDecaux, en spreken met Pascal Smet, de Brusselse Minister van Mobiliteit. Verder maken zij een fietstour langs diverse evenementen.

Het totale oppervlak van de Brusselse Autovrije Dag bestrijkt een gebied van 160 vierkante kilometer. Brussel heeft daartoe een convenant gesloten met de negentien deelgemeenten. Heel Brussel maakt zich inmiddels hard voor duurzame mobiliteit. De Autovrije Dag wordt er nu met succes voor de vijfde keer op deze grote schaal gehouden.

Fjodor Molenaar, fractievoorzitter GroenLinks Amsterdam Centrum: “Ik ben bijzonder blij met dit initiatief van het LOAZ. In Brussel kunnen we met eigen ogen zien dat een volledig autovrije dag in een hoofdstad ook succesvol kan worden georganiseerd, en met de volledige steun van het lokale bedrijfsleven en de bevolking. Ik verwacht dat het succes van de Brusselse aanpak zal worden meegenomen in de voorbereiding van de Amsterdamse autovrije dag in 2007.”

De Autovrije Dag wordt elk jaar georganiseerd in het kader van de Week van de Vooruitgang (16 t/m 22 september 2006), onderdeel van de ‘European Mobility Week’, waarbij het thema klimaatverandering dit jaar centraal staat. In heel Europa staan dan meer dan duizend steden in het teken van duurzame mobiliteit. De Nederlandse Autovrije Dag maakt deel uit van de Week van de Vooruitgang. In Amsterdam is een werkgroep bezig met de voorbereiding van de autovrije dag in 2007 binnen de A10.