Een meerderheid van de commissie openbare ruimte heeft zich in de commissievergadering van 4 september uitgesproken voor het verstrekken van krediet voor de bouw van een parkeergarage aan de Singelgracht. Hierin komen 400 parkeerplaatsen voor West en 400 voor Centrum. PvdA, D66 en GroenLinks (samen de meerderheid) zijn voor en SP en VVD tegen.
GroenLinks Centrum wil graag meewerken aan een boombesparende bouwmethode. Het is nu echter afwachten waar West op gaat inzetten.
Doorslaggevend voor GroenLinks is dat de broodnodige kwaliteitsslag in de openbare ruimte (een prettiger en veiliger verblijf- en verkeersklimaat, met prioriteit voor voetgangers en fietsers) alleen kan worden doorgevoerd als de op te heffen parkeerplaatsen ondergronds worden gecompenseerd. Dat is ook de afspraak die door de achtereenvolgende coalities is gemaakt. Daarbij heeft GroenLinks bedongen dat de parkeercapaciteit per saldo niet omhoog gaat. Bij grote herinrichtingen worden de verdwenen straatplekken 1 op 1 gecompenseerd in de garage. De VVD was tegen omdat zij voor elke opgeheven plek op straat er twee in de garage terug wil.
Ook aan de andere voorwaarden van GroenLinks voor de bouw van openbare garages wordt voldaan: geen verkeersaantrekkende werking; niet bekostigd uit de algemene middelen; stedenbouwkundig inpasbaar en -bij garages aan de rand van het stadsdeel- maximaal 30% bezoekers.
De bouw zou ten koste gaan van een aantal bomen, waaronder twee oude beeldbepalende bomen langs de Singelgracht in stadsdeel West. Als GroenLinks Centrum hebben wij ons duidelijk uitgesproken vóór het meebetalen aan een bouwmethode die deze bomen spaart, als West daarvoor kiest. West is nu aan zet.