Het Dagelijks Bestuur heeft een stevige ambitie neergelegd inzake herinrichten van de Eilandenboulevard. De buurt moet aantrekkelijker worden voor bewoners en bezoekers: meer verblijfsmogelijkheden en minder doorgaand autoverkeer, betere benutting van aanwezige kwaliteiten - zoals beeldbepalende bomen, gebouwen en de ligging aan het water - en een impuls voor de lokale economie.
Een levendige en gezellige plint met publieksgerichte bedrijvigheid maakt de straat aantrekkelijker, niet alleen voor bewoners, maar ook voor bezoekers. De buurt kan meer werkgelegenheid en meer verdienmogelijkheden goed gebruiken. Het kan niet zo zijn dat alleen de grachtengordel profiteert van de voordelen van bezoekers en consumenten!

Waar het nu om gaat, is welke uitgangspunten worden meegegeven. Maar eerst een opmerking over de betekenis van de voorliggende Nota van Uitgangspunten (NvU). Daar staan niet alleen uitgangspunten in, maar ook uitwerkingen. In de NvU en de Nota van Beantwoording (NvB) valt te lezen dat de impressies en plattegronden uitdrukkelijk bedoeld zijn als voorbeelden. Bewoners en ondernemers kunnen later gewoon participeren in de uitwerking! Pas daarna wordt besloten over de definitieve herinrichting .

Om ieder misverstand te voorkomen: wat de raad nu ook vindt van de uitwerkingen, het betreft geen definitief standpunt. Meerdere uitwerkingen zijn mogelijk, het overleg met de buurt mag immers geen wassen neus zijn. Er moet, ook als de raad nu voorkeuren en richtingen meegeeft, genoeg ruimte zijn voor reëel overleg. Dat overleg moet wat GroenLinks betreft een vorm krijgen die steun geniet in de buurt.

Dit gezegd hebbende spreken wij ons graag uit over de belangrijkste uitgangspunten en uitwerkingen (nogmaals, dit zijn geen definitieve standpunten):

1. Van verkeersader naar verblijfsgebied. Dat ondersteunen wij van harte.

a. Verkeer(aspect): Geen doorgaand, maar lokaal, langzaam rijdend autoverkeer. Meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Een tweerichtingsfietspad op de plaats van de huidige parallelweg en een aantrekkelijke wandelroute langs het water.

Graag langs het water tevens ruimte creëren voor langzaam fietsverkeer en bij de Kattenburgerstraat een T-kruising aanleggen, waarbij plein en bomen worden gespaard en het doorgaand autoverkeer fysiek gestimuleerd wordt de hoofdroute te volgen.

b. Groen(aspect): De waterkant moet worden opgeschoond en het talud hersteld, waardoor veel van het huidige groen verdwijnt. Helaas ontkom je niet aan het verminderen van het "wilde" groen, omdat anders het donkere tunneleffect zal blijven. Het verwijderen van groen doet GroenLinks altijd pijn. Kaalslag zoals bij de Cruquiuskade is voor ons onacceptabel! Het beeld van een groene oever moet absoluut in tact blijven. GroenLinks vind het essentieel dat in de uitwerkingsfase ook goed gekeken wordt naar de variant waarin ook het wandelgebied tussen rijweg en talud een groene inrichting krijgt. Voor GroenLinks geld: hoe meer groen, hoe beter, maar wel kwaliteitsgroen zonder donker-tunnel-effect.

2. Herstel contact van de Eilandenboulevard met het water. Dit is conform het beleid van het stadsdeel. Er ontstaat meer zicht op het water en vice versa door de groene ‘haag’ langs het water te kortwieken. Daarnaast dient meer ruimte te worden gecreëerd tussen de woonboten. Wij zien echter niets in de pianoligging. De lange zichtlijnen op het water worden daardoor beperkt, de ruimtelijkheid van de vaart verminderd en het uitzicht en woongenot van de desbetreffende woonbootbewoners verslechterd. De pianoligging is ook niet nodig. Bij verkoop of ander natuurlijk verloop -vrijwillig dus- ontstaat ruimte voor herschikking. Pianoligging, niet-doen-dus.

3.  Stimulering economische ontwikkeling. Met de herinrichting van de Eilandenboulevard wordt een boost gegeven aan de ontwikkeling van dit deel van de stad. Dat is niet alleen van belang voor de buurt, maar ook voor de stad.

De verhoging van de Oesjesduiker moet bijdragen aan een betere nautische ontsluiting van het Oostenburgereiland, het grootste resterende ontwikkelgebied in ons stadsdeel, met straks veel bewoners en bedrijven. Bij behandeling van het bestemmingsplan Oostelijke Eilanden hebben wij ons met succes ingezet voor bescherming van de woonbestemming, maar het betreft hier wel een gemengde buurt, waar ook gewerkt en gerecreëerd wordt. De infrastructuur, ook op het water, moet daarop zijn afgestemd.

Hoewel de ontwikkeling van het Oostenburgereiland  geleidelijk verloopt, valt er wat voor te zeggen om daar nu reeds op te anticiperen en de ingreep te combineren met het aanpakken van de straat. Dit komt ook omdat een duidelijk voornemen om het gebied nautisch te ontsluiten kan helpen die ontwikkeling nu al te stimuleren. Hierdoor komen initiatieven die de werkgelegenheid en de verdienmogelijkheden van ondernemers in  de buurt een impuls geven wellicht sneller op gang.

Overigens is voor de economische ontwikkeling van dit gebied meer nodig dan louter fysieke ingrepen. Graag meer aandacht daarvoor in de vervolgfase.

4. Een bijzondere plek aan het water om te verblijven en aan te meren. Daar zijn wij vóór. Een watertrap is een aantrekkelijke uitwerking. Hoewel het zicht vanaf de watertrap beperkt is, zien wij  als doorslaggevend voor de keuze van deze plek dat hij vanuit het westen goed zichtbaar is, uitnodigt tot een bezoek aan de Eilandenboulevard en dat de pleinfunctie voor de Oosterkerk wordt versterkt met een ‘uitbouw’ naar het water. Zonder pianoligging kan met verplaatsing van 1 boot, b.v. door deze op te kopen, ruimte ontstaan om de watertrap te realiseren.

Gezien de historische en toeristische waarde van de Werf Het Kromhout had daaraan wel wat meer expliciet aandacht mogen worden besteed. Zou de bereikbaarheid niet te verbeteren zijn met een groen wandelpad langs het tallship richting de werf?

5. Recht doen aan de historische en huidige functie van het Scheepvaartmuseum en de Oosterkerk. Daar zijn wij natuurlijk voor. Maar hoe geef je dat vorm? Het beter zichtbaar maken van beide gebouwen dreigt ten koste te gaan van een aantal beeldbepalende bomen. Bovendien zou je de bomen ook kunnen zien als onderdeel van het historische beeld. Wij kiezen voor meer open pleinen, maar vragen ons af of daar geen andere creatieve oplossingen voor zijn te bedenken dan het weghalen van deze bomen. Wij zetten in op behoud.

Tenslotte. U begrijpt dat wij als groene partij sterk willen inzetten op een groene impuls. Daartoe komen wij met een motie. Wij zullen daarin o.m. pleiten voor intensief en kwalitatief groen aan beide kanten van de vaart, extra budget -waar ook de bewoners over kunnen meebeslissen-, en afspraken over zelfbeheer. Dit ‘groenplan’ wordt opgesteld in goed overleg met de buurt. Waar dat kan, b.v. aan de overkant van de Oosterkerk, moet zo snel mogelijk meer (echt) groen worden aangelegd.

Wij begrijpen dat er voor onderhoud en voor het verminderen van het donkere tunnel effect groen moet verdwijnen, maar het is voor ons es-sen-tieel dat er daarna intensief en kwalitatief groen voor terugkomt. Wij vragen dan ook de steun van andere fracties hiervoor.