Naar aanleiding van de plannen van het dagelijks bestuur voor de Elandsgracht heeft GroenLinks een alternatief plan ingediend, gebaseerd op de modellen die zijn besproken in de inspraak. Het plan van GroenLinks bestaat uit:
- Brede stoepen
- Een open middenterrein, met langsparkeren aan de zijkant (in plaats van schuinparkeren)
- Verplaatsen van parkeerplekken naar Q-park
Ons voorstel doet, ons inziens, recht aan alle door de klankbordgroep geleverde ingrediënten voor de herinrichting; dit plan bevat de vrije middenberm uit voorstel 1 en de brede stoepen uit voorstel 1. Daarnaast hebben wij het idee uit de inspraak als basis genomen, dat de extra verdwijnende plekken in de Q-park worden gehuurd.
Het alternatieve plan wat de fractie van GroenLinks heeft voorgesteld is gedaan met drie uitgangspunten in het hoofd:
1.
Een grotere kwaliteit voor de Elandsgracht. Als we over de Elandsgracht lopen, willen we niet meer dat je alleen maar auto’s ziet, maar dan willen we de unieke identiteit van de straat zien, met haar brede allee en de eigenheid van de winkels.
2.
Meer ruimte voor bewoners, winkelend publiek en fietsers. Brede stoepen, en daarop voortbouwend een open middenterrein, waar kinderen kunnen spelen, bewoners kunnen verblijven en wandelen. Een brede strook op het middenterrein met onderhoudsarm groen geeft die ruimte.
3.
Meer veiligheid: De Elandsgracht is een drukke straat waar veel fietsers door heen rijden. Het schuinparkeren zorgt er voor dat automobilisten niet kunnen zien wat er achter hen gebeurt als ze willen wegrijden. Langsparkeren geeft beter zicht, voor zowel de fietsers als de auto’s.
Om onduidelijkheden te voorkomen, wil ik de volgende onderdelen toelichten:
a.
Er verdwijnen geen parkeerplaatsen, ze worden verplaatst naar de parkeergarage. Dit is volgens de systematiek zoals die met de klankbordgroep is besproken.
b.
GroenLinks maakt een duidelijke keuze vóór kwaliteit van de Elandsgracht, tegen een openbare parkeerplaats. In de doorsnede zie je de auto’s amper, maar zie je het open karakter van de brede straat, de gevels van de unieke winkels.
c.
Er zal minder zoekverkeer zijn: Na de ervaring dat je 2 of 3 keer rondjes hebt gereden op de Elandsgracht, terwijl je meteen een plekje kunt vinden in de parkeergarage, zal er snel een leereffect optreden. Automobilisten zullen meteen naar de parkeergarage rijden, zodat je minder verkeer hebt op straat.
d.
Het aantal parkeerplaatsen verandert niet, daarmee zal er ook geen verandering komen in de parkeerdruk, alleen de plaats waar u parkeert verandert.
e.
U kunt straks met uw parkeervergunning uw auto in de garage parkeren, daar zijn geen extra kosten aan verbonden.
De Elandsgracht is niet alleen belangrijk als hoofdader van een buurt, maar ook als entree van Amsterdam Centrum vanuit Amsterdam West, en als winkelstraat voor buurtbewoners, en mensen van heinde en verre. GroenLinks wil dat deze straat niet alleen een winkelstraat is, maar een ruime, veilige, wandel en winkel promenade is. Juist de drukke Jordaan verdient een hart dat niet verstopt zit. Of, zoals 1 van de voorstanders van het plan, een mevrouw ons vertelde: “Zo was het hier vroeger ook…".