Op donderdag 25 november heeft de deelraad Amsterdam – Centrum middels twee aangenomen moties van PvdA en GroenLinks inzage geëist in het protocol van de proef met cameratoezicht op de Wallen en de Nieuwendijk. De moties roepen het Dagelijks Bestuur op de raad per omgaande de gevraagde informatie te verstrekken. Tevens wordt het Dagelijks Bestuur opgedragen de politie erop te wijzen dat men zich moet houden aan de gemaakte afspraken rond het experiment met cameratoezicht.

De deelraad heeft in 2002 stringente voorwaarden gesteld aan het cameratoezicht in de binnenstad. Zo worden de beelden uitsluitend ‘live’ bekeken door daartoe speciaal opgeleide cameratoezichthouders. De politie mag alleen meekijken bij calamiteiten. Afgelopen juli werd bekend dat de politie de camera’s ook gebruikte om op eigen initiatief een verdacht persoon te volgen. De deelraad meent dat dit in strijd is met de afspraken, en wil daarom inzage in het protocol dat samen met de politie en centrale stad is vastgesteld.

De partijen hebben al in september om het protocol verzocht, maar dit nog steeds niet kunnen inzien. Volgens Anne Lize van der Stoel, portefeuillehouders openbare orde in Centrum, kan zij de deelraad geen inzage verlenen in het protocol omdat de burgemeester daar over gaat. De meerderheid van de deelraad meent daarentegen dat het DB als mede-ondertekenaar van het protocol verplicht is te voldoen aan het verzoek om inzage. PvdA en GroenLinks hebben het Dagelijks Bestuur op grond van de inlichtingenplicht opgeroepen (art. 169 Gemeentewet) per omgaande een kopie van het protocol cameratoezicht te doen toekomen.

In de tweede motie van PvdA en GroenLinks is het Dagelijks Bestuur verzocht er op toe te zien dat de randvoorwaarden voor de proef worden nageleefd zoals die in 2002 door het stadsdeel zijn vastgesteld. De partijen vrezen dat er van een gedegen eindevaluatie geen sprake kan zijn als er tussentijds van de uitgangspunten van het experiment wordt afgeweken.