Stadsdeel Amsterdam Centrum opent een discussieforum op haar website over de plannen voor het hergraven van een gracht. Dat zegt het Dagelijks Bestuur in antwoord op schriftelijke vragen van de GroenLinksfractie. Fractievoorzitter Fjodor Molenaar en raadslid Loes de Jong van de GroenLinksfractie ergerden zich aan de 'gekleurde' informatievoorziening op de website van het stadsdeel en stelden daarom voor een discussieplatform te openen, waar voor- en tegenstanders kunnen reageren op de plannen om in 2006 één of meer grachten te hergraven.

De plannen van het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum om de Westerstraat of de Elandsgracht te hergraven met een parkeergarage eronder liggen al enige tijd onder vuur. Buurtbewoners, ondernemers en marktkooplieden zijn met alternatieven gekomen. Daaronder het idee van een autoluwe promenade met een parkeergarage onder de Singelgracht. GroenLinks verbaasde zich erover dat deze alternatieven nergens werden genoemd op de website.

Fjodor Molenaar: 'zoals bekend zien wij niets in het aanleggen van meer parkeergarages binnen de Singelgracht. Dat trekt alleen maar extra autoverkeer aan. Het alternatief van een promenade of plein bij de Westerstraat met een parkeergarage aan de Nassaukade spreekt ons daarom aan. Ik vind in elk geval dat dit alternatief onderdeel moet uitmaken van de discussie. Ik ben daarom blij dat ons idee voor een discussieforum op de website is overgenomen. Nu komen ook de alternatieven aan bod en krijgt iedereen de kans zelf een geïnformeerde afweging te maken'.