De deelraad van stadsdeel Centrum gaat 50.000 euro beschikbaar stellen voor de planvoorbereiding van bebouwing van het Mr. Visserplein. Daarnaast gaan straten, die Centrum en Oost met elkaar verbinden, weer op elkaar aangesloten worden.

Een gezamenlijke motie hierover van GroenLinks, PvdA en VVD, werd tijdens de deelraadsvergadering van 29 januari unaniem aangenomen. In het besluit over de verkeersinrichting verzocht de raad het Dagelijks Bestuur om de voorgenomen renovatie van de Jodenbreestraat en de herinrichting van de Muiderstraat op elkaar te doen aansluiten en deze as door ontwerp, materiaalkeuze en groen zoveel mogelijk als ‘doorgaande’ straat en bomenallee in te richten. De intentie hierbij is een hoogwaardige inrichting van de openbare ruimte (te vergelijken met het Spui). Daarnaast moeten de Nieuwe Amstelstraat en de Rapenburgerstraat volgens dezelfde normen worden ingericht. Deelraad Centrum wil, in overleg met de centrale stad, zorgen voor goede volwaardige verbindingen voor voetgangers en fietsers tussen het oostelijk deel van de binnenstad en het hart van de stad, met veilig kruisingen.

Op 24 november 2008 presenteerden de coalitiepartijen GroenLinks, VVD, PvdA van stadsdeel Centrum hun stedebouwkundige visie op dit belangrijke plein in de notitie “Mr. Visserplein: een culturele doorbraak”. In deze notitie wordt een visie gegeven op herstel van het stedelijk weefsel op het Mr. Visserplein, met als uiteindelijk resultaat een levendig cultureel brandpunt met een voor bewoners en bezoekers aangenaam verblijfsklimaat. Middels bebouwing van het plein wordt de oorspronkelijke stratenstructuur weer in ere hersteld.