Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Amsterdam Centrum weigert uitvoering te geven aan de op 25 november jl. vastgestelde begroting voor 2005. Het Dagelijks Bestuur stelt de deelraad voor om op de vergadering van 16 december een groot aantal van de vastgestelde wijzigingen op de begroting terug te draaien. Deze weigering om een reeds aangenomen begroting uit te voeren is een staatsrechterlijk unicum: geen bestuur kan de besluiten van de gekozen volksvertegenwoordiging zomaar terzijde schuiven.

Fractievoorzitter van GroenLinks Fjodor Molenaar: “Een kat in het nauw maakt rare sprongen, maar deze poging van het Dagelijks Bestuur is wel heel bizar. Geen bestuur kan besluiten van een democratisch gekozen raad op deze manier terzijde schuiven. Nadat het debat is gesloten en de stemmen geteld, dient het College haar wonden te likken. Dit bestuur kent kennelijk de bestuurlijke verhoudingen niet. Als voorstellen onaanvaardbaar zijn, hoort het Dagelijks Bestuur dat van tevoren te melden. Nu vraagt men om genomen besluiten achteraf terug te draaien. Een raad die zichzelf serieus neemt, wijst dit unaniem af.“

Tijdens de vergadering van 25 november is de stadsdeelbegroting voor 2005 op ruim twintig punten aangepast en daarna vastgesteld. De deelraad heeft daarbij meer geld uitgetrokken voor additioneel buurtbeheer, voor welzijn en cultuur, voor interactief beleid, voor maatwerk rond de horeca, voor voetgangersvriendelijke maatregelen in de binnenstad, voor de aanleg van een fietsroute langs de Dijksgracht en de autovrije zondag, voor het behoud van ID-banen en voor extra afvalbakken op drukke plekken in de binnenstad. Veel van de aangenomen voorstellen komen uit de Nota 'Hoe het ook kan. Andere voorstellen voor 2005’ van GroenLinks.

GroenLinks heeft bij de PvdA en andere fracties steun gevonden voor belangrijke punten uit haar Nota. Fjodor Molenaar: “De deelraad heeft heel bewust andere keuzes gemaakt dan het Dagelijks Bestuur en daarvoor ook de dekkingen gevonden, vooral dankzij een voorstel van het CDA. Maar alles wat dit Dagelijks Bestuur kennelijk te zeggen heeft is ‘njet-njet-njet’. Heel jammer. Nooit is er door het Dagelijks Bestuur contact opgenomen om te overleggen over de wijzigingen die men nu ineens weigert uit te voeren. Dit Dagelijks Bestuur laat zich hiermee van haar slechtste kant zien. Verwacht het nu echt dat de stadsdeelraad de begrotingsbehandeling van vorige maand nog eens over gaat doen?“