De Bereikbaarheidsnota van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Amsterdam Centrum zit vol risico’s. Nu het autoluwe beleid van de afgelopen 10 jaar eindelijk succes heeft, wenst dit Dagelijks Bestuur het roer om te gooien.
In tegenstelling tot de afspraak om de automobiliteit met 25% te verminderen, scheppen 7000 nieuwe ondergrondse parkeerplaatsen ruimte voor meer autoverkeer dat de wegen vult, de lucht en het uitzicht vervuilt, de automobiliteit doet toenemen en de bereikbaarheid vermindert. Een Dagelijks Bestuur dat gelooft dat deze extra auto’s tot een afname van de automobiliteit leiden, wekt verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden.
Fjodor Molenaar, fractievoorzitter GroenLinks: ‘Om de in het programakkoord afgesproken automobiliteitsreductie van 25% komend jaar te halen en ook na 2005 vast te houden, moet er veel meer gebeuren. Niet-noodzakelijk verkeer moet daadwerkelijk geweerd worden, en elke nieuwe garageplaats moet op straat worden weggehaald. Niet-noodzakelijk autoverkeer toch toelaten in de binnenstad, zoals het Dagelijks Bestuur voorstelt, is dom en bovendien een contradictio in terminus. Het Dagelijks Bestuur definieert eerst wat niet-noodzakelijk autoverkeer is met als doel dit zo veel mogelijk te beperken, maar weigert consequent te zijn. Het credo ‘wie betaalt, mag er toch door’ ondergraaft het principe van het weren van niet-noodzakelijk verkeer.’
GroenLinks vindt dat de historische binnenstad niet gebouwd is voor auto’s. Het afwijzen van echt autoluw beleid in combinatie met een slimme verkeerscirculatie is een gemiste kans. Amsterdam loopt inmiddels ver achter bij steden als Antwerpen en Straatsburg. En waar blijft de oplossing van de Bijenkorffile? GroenLinks heeft daar in de nota ‘Bereikbaarheid in alle st(r)aten’ dé oplossing voor bedacht: een verkeerslus vanaf de PH-kade. Met een autovrije Dam als resultaat. Dit Dagelijks Bestuur verwacht te veel van het parkeerverwijssysteem. Dat is echt onvoldoende. Wij roepen de coalitiepartijen daarom op het Dagelijks Bestuur aan het akkoord te houden.
Terwijl tweederde van het verkeer in de binnenstad mensen op de fiets betreft, gaat vrijwel alle aandacht uit naar de auto. Fiets, voetganger en het OV komen er in de nota bekaaid vanaf. Zo komt er géén hoofdnet voor de voetganger, komt er nauwelijks extra geld voor bijvoorbeeld hoofdnet fiets en ontbreekt het aan concrete plannen voor fijnmazig busvervoer zoals de Opstapper. De GroenLinksfractie zal voorstellen doen om aan de uitwerking van deze onderwerpen prioriteit te geven. Op 17 juni is de hoorzitting en vergadert de commissie over het onderwerp (20.00 uur, Boekmanzaal, Stadhuis).