Stadsdeelraad Centrum heeft op aandringen van GroenLinks en PvdA in de deelraad van 27 maart uitgesproken om een voortrekkersrol te willen vervullen in het autoluw maken van de binnenstad. Het dagelijks bestuur van het stadsdeel komt nog voor de zomer met een visie op een autovrij stadshart.

Het initiatief zoekt aansluiting bij de aankondiging van de het College van B&W om in het kader van ‘Voorrang voor een Gezonde Stad’ in 2009 met voorstellen te komen voor het gedeeltelijk autoluw maken van de stad. De deelraad heeft met het aannemen van een GroenLinks motie ook uitgesproken dat het bevorderen van fietsgebruik meer aandacht verdient in de plannen voor een gezonde stad.

GroenLinks en PvdA in de deelraad achten het wenselijk dat stadsdeel Centrum nauw betrokken wordt bij de uitwerking van de voorstellen voor het gedeeltelijk autoluw maken van de stad. De deelraad sprak uit dat het stadsdeel hierin haar voortrekkersrol dient te behouden en vraagt de centrale stad hierin gezamenlijk op te trekken “om kwetsbare delen te beschermen en knelpunten in de luchtkwaliteit aan te pakken”. Het dagelijks bestuur van het Centrum stelt een startnotitie op waarin wordt onderzocht in hoeverre het stadshart autovrij of autoluw kan worden.

De deelraad spreekt ook uit dat het bevorderen van fietsgebruik meer aandacht verdient in de plannen voor een gezonde stad, onder meer door het versneld realiseren van de daarvoor noodzakelijke infrastructuur. In Voorrang voor de Gezonde Stad maakt de centrale stad slechts eenmalig 450.000 euro vrij voor de fiets, tegenover structureel 25 miljoen voor alle andere voorstellen. De deelraad vraagt het College unaniem om extra investeringen in de fietsinfrastructuur.

Het fietsgebruik zou, aldus deze partijen, als alternatief voor de auto moeten worden bevorderd door de aanleg van openbare fietsenstallingen in de binnenstad te versnellen en deze gratis toegankelijk te maken. Ook zou uit de middelen van Voorrang voor een Gezonde Stad het fietsgebruik moeten worden bevorderd door meer geld te steken in het aanpakken van knelpunten in het hoofdnet fiets.