De stadsdeelraad van Amsterdam - Centrum heeft bij de Algemene Beschouwingen een motie van GroenLinks, PvdA en D66 aangenomen die het dagelijks bestuur aanspoort alles op alles te zetten om binnen twee jaar voor de vijftig ernstigste (verslaafde) overlastplegers op de Wallen een individueel traject te (doen) realiseren, om de overlast in het wallengebied te verminderen.

De deelraad discussieerde over de negatieve effecten van het cameraproject, namelijk dat de overlast en criminaliteit in aangrenzende buurten aanzienlijk is toegenomen. De indieners vragen het dagelijks bestuur de verplaatsingseffecten bij de evaluatie van cameraproject nauwkeurig in kaart te brengen. Ook wijzen zij op de uitlatingen van disctrictschef Pronker, die in Het Parool verklaarde dat voor de 150 ernstigste overlastplegers voor 2009 geen individuele zorgtrajecten beschikbaar zijn. De stadsdeelraad meent dat dit uit oogpunt van leefbaarheid en veiligheid op het wallengebied onaanvaardbaar is.

Bijgaand vindt u de motie, waarvan het derde besluit in de eindstemming geen meerderheid haalde. De VVD-fractie stemde als enige fractie tegen de motie, maar steunde wel het vierde besluit.

GroenLinks is blij met de steun van de deelraad. Fjodor Molenaar: "Nu krijgt het Dagelijks Bestuur de kans alsnog te laten zien dat het haar ernst is met het realiseren van de beloofde individuele zorgtrajecten, de enige manier om daadwerkelijk iets te doen aan het voorkomen in plaats van onderdrukken van de overlast."

De tekst van de motie vindt u hier.