Inmiddels zijn we alweer twee jaar bezig. We begonnen onze termijn met Suzanne, Noah en Neeria. Omdat Suzanne inmiddels is verhuisd naar Amsterdam Noord, heeft Koen haar opgevolgd. In deze 2 jaar heeft de fractie zich met veel dingen bezig gehouden, we geven hier een paar highlights.

Menstruatiearmoede

Alweer een poosje geleden hebben we bijgedragen aan de stadsbrede inspanning van GroenLinks om menstruatie-armoede meer op de kaart te zetten. Samen met (toen nog) BIJ1 en D66 hebben we geadviseerd over afgiftepunten voor menstruatieproducten en over voorlichting. Mooi om dit samen met meerdere stadsdelen te doen.

Marineterrein

Een heel ander onderwerp wat al lang speelt in het stadsdeel is wat er gaat gebeuren met het Marineterrein. Het terrein gaat ontwikkeld worden en daarvoor worden al jaren plannen gemaakt, die komen nu in een meer definitieve fase. We hebben ons sterk gemaakt voor meer sociale woningbouw en maatschappelijke voorzieningen, voor woningen voor gezinnen en ook voor intergenerationeel wonen, dus woonvormen waar mensen in verschillende levensfasen fijn kunnen wonen. En we hebben ervoor gezorgd dat ook de ontwerpen van de bewoners uit de buurt, die graag meedenken, een plek kregen in de voorstellen.

Om de ontwikkeling goed te kunnen blijven sturen is het ook van belang dat de gemeente eigenaar wordt van het terrein, dat nu nog in bezit is van Defensie, en niet een grote projectontwikkelaar.

Tweede woningen

Op het gebied van wonen hebben we vorig jaar ook een succes geboekt met een advies om het bezitten van tweede woningen, ook wel pied-à-terres genoemd, verder aan banden te leggen. Met de huidige enorme woningnood is het moreel onverantwoord om tweede huizen toe te staan, waar de eigenaren vaak maar heel weinig dagen in de maand wonen. Het is mooi om te zien hoe dit geluid nu meer en meer terugkomt in beleid.

Kindercommissie

Afgelopen december hebben we een voorstel ingediend om te onderzoeken of een kindercommissie goed zou kunnen werken in Centrum. Een langgekoesterde wens om de representatie in besluitvorming van kinderen te vergroten. Centrum is een stadsdeel dat niet als heel kindvriendelijk wordt ervaren, vanwege de drukte, de schaarste aan gezinswoningen en als meest versteend stadsdeel van Amsterdam. Dus heel belangrijk om kinderen ook te betrekken in de plannen voor Centrum.

Drukte in de stad

Over die drukte gesproken, het zal niemand ontgaan zijn dat de binnenstad erg druk kan zijn. Er komen ontzettend veel toeristen, wat een grote weerslag heeft op de leefbaarheid van de buurten. Er worden al heel veel maatregelen genomen, waaronder het aanpassen van de sluitingstijden van de horeca en het verbieden van blowen in de openbare ruimte. Maar als GroenLinks misten we hierin een positief verhaal. De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad heeft, in samenwerking met onze fractie, een breed voorstel ingediend dat wel een positief verhaal wil vertellen: bijvoorbeeld door bewoners en lokale ondernemers meer eigenaarschap te geven over hun buurt en innovatieve vormen van onroerend goed bezit en beheer mogelijk te maken. Dit voorstel is nog niet aangenomen door de gemeenteraad, nog work in progress dus!

Stadsdeelcommissie in de wijk

Tenslotte vertellen we nog graag dat we als stadsdeelcommissie regelmatig vergaderen op een andere locatie dan het stadhuis, waar we onze vaste vergaderzaal hebben. Op deze avonden bespreken we dan heel lokale kwesties van de betreffende buurten, wat ons als stadsdeelcommissie heel waardevolle input geeft.

Zo hebben we al eens vergaderd op de Westelijke Eilanden en op de Oostelijke Eilanden, en in de Nieuwmarktbuurt. De komende vergadering zitten we in de Leidsebuurt, iedereen is welkom op dinsdag 27 februari om 20.00 uur in De Balie.

En ook op andere momenten kun je Koen, Noah en Neeria voor vragen of opmerkingen altijd een berichtje sturen. We horen graag van je!

Neeria Oostra: n.oostra@amsterdam.nl

Noah Zeevenhooven: noahzeevenhooven@gmail.com