Nieuws van Neeria Oostra

Neeria blogt: update uit de fractie

Het COVID-19 virus heeft ook de gang van zaken voor het stadsdeel Centrum compleet veranderd. Alhoewel er zo goed als het gaat wordt geprobeerd dóór te vergaderen, zijn er nog veel verbeteringen mogelijk. In dit bericht een update over 1) de belangrijkste actuele onderwerpen in de stadsdeelcommissie, en 2) de informatievoorziening in tijden van corona.

Neeria blogt: Winstwaarschuwing

Hier had eigenlijk een blog moeten staan over de Aanpak Binnenstad. Over de aanpak waar de gemeente Amsterdam mee aan de slag gaat naar aanleiding van de toekomstvisie van prof. Zef Hemel, die nu een jaar geleden door burgemeester Halsema werd gevraagd een visie te schetsen, over hoe we om moeten gaan met de uitdagingen waar onze binnenstad zich de laatste jaren voor gesteld ziet. Dat gaat dan om de enorme toeloop aan toeristen, om de grote overlast die de aantallen geven qua afval, geluid, viezigheid, onbehoorlijk gedrag, en neveneffecten als steeds duurdere woningen en verschraling van het winkelaanbod…

Neeria Blogt: Ruimte voor de buurt

Oosterkerk, Wikimedia Commons

Als stadsdeelcommissie vergaderen we meestal op het Stadhuis op het Waterlooplein. Vorige week deden we dat weer eens op locatie, op de Oostelijke Eilanden. Een tijd geleden vergaderden we voor het eerst op locatie, in de Haarlemmerbuurt. Toen spraken we uitgebreider over een aantal zaken in de Haarlemmerbuurt zoals de afvalproblematiek en het verkeer in de Haarlemmerstraat en -dijk.

Vorige week deden we hetzelfde op de Oostelijke Eilanden. Onderwerpen op de agenda waren de actuele situatie op de Oostelijke Eilanden, de herinrichting van de Kattenburgerkruisstraat en de toekomst van de Oosterkerk.

Hoe gaat het in de stadsdeelcommissie?

En toen was 2018 ineens alweer bijna voorbij!

Tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen waren afgelopen voorjaar ook de verkiezingen voor de stadsdeelcommissies van de 7 stadsdelen van Amsterdam. En wat was het een fantastische uitslag! GroenLinks de grootste partij in Amsterdam! En er was ook een mooie uitslag voor de stadsdeelcommissies. Mij viel de eer ten deel om voor Centrum Oost een plek voor GroenLinks te mogen bezetten. Beduusd voelde ik me, en vereerd, en ik voelde, en voel, de verantwoordelijkheid om voor alle mensen die op mij, en op GroenLinks, hebben gestemd, enorm mijn best te doen. En voor álle bewoners van Centrum.